Mia undrar detta i Helgfrågan denna vecka:
Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.
Det här är ju en fråga som jag går igång lite på. Framförallt nu på sistone när förlagen verkar ha blivit ännu hårdare när det gäller vilka de vill ge recensionsex till. Jag har självklart förståelse för att det kostar att skicka ut fysiska böcker och att förlagen förstås vill ha något i gengäld. För som det är nu så kan de ju aldrig garantera att en bokbloggare läser boken, skriver om den eller skriver positivt om den. Jag har också förståelse för att de inte kan skicka ut böcker till alla som frågar och att de behöver göra någon slags urval.
Men jag tycker att det är väldigt tråkigt att förlagen inte fullt ut tar vara på den enorma marknadskraft som ju faktiskt bokbloggarna har. Det finns otroligt många människor som läser bokbloggar, inte bara andra bokbloggare utan också exempelvis bibliotekarier, lärare, bokhandelspersonal, journalister och andra som jobbar med böcker eller helt enkelt är läsare och intresserade av böcker. Så om en bok sprids runt på flera bokbloggar så ökar chansen markant att den får många läsare. Vi bokbloggare är ju inte heller bara aktiva med att sprida boktips via våra bloggar, utan också på instagram, facebook, twitter, på bokcirklar och andra evenemang samt förstås till våra nära och kära. Och de som läser våra boktips och recensioner sprider i sin tur vidare tipsen i sina kretsar.
Så vi som bokbloggar och älskar böcker kanske faktiskt sprider ett boktips till fler böcker än vad många andra marknadsföringssätt gör. Jag tror faktiskt också att många föredrar att läsa bokbloggar för att hålla sig ajour med utgivningen hellre än fackrecensioner eller BTJ-listor just eftersom de vill ha den personliga ton som vi bokbloggare ofta har när vi skriver om böckerna. De flesta av oss bokbloggare är ju också väldigt ärliga med vad vi anser om en bok, så när man läser kan man förvänta sig ett ärligt intryck av boken. Det finns också många andra fördelar för förlagen, som att bokbloggare ofta är snabba att läsa och skriva om böckerna, att vi har nästintill obegränsat utrymme att skriva om boken, att vi kan skriva flera gånger och i flera kanaler om samma bok samt att vi oftast är öppna för olika samarbeten kring böckerna som gör att de syns ännu mer. Så för att sammanfatta det hela så tycker jag att den lilla kostnad som bok och porto kostar i sammanhanget så är recensionsexemplar ett snabbt, smidigt och kostnadseffektivt sätt för förlagen att nå en stor massa av bokälskare. Till skillnad från exempelvis en annons i tunnelbanan så når ju dessutom en bokbloggsrecension direkt rätt målgrupp.
Framförallt tror jag på bokbloggarnas marknadsföringsmöjligheter när det gäller de där böckerna som kanske inte hade fått så stor spridning annars. De riktigt stora författarna, de kända namnen, långserierna och de hypade översättningarna sprids oftast ändå, men de mindre kända namnen, debutanterna och de nischade böckerna behöver all hjälp de kan få för att synas och där kan rätt blogg vara ett av de bästa marknadsföringssätten.
Den första bok jag tänkte på var direkt Ordbrodösen. Nu såg jag att även Maddes bokblogg skrivit just denna som exempel. Men det känns faktiskt som att Ordbrodösen fanns på alla bloggar och i alla diskussionsforum samtidigt under en period och det tycker jag är ett bra exempel på bokbloggarnas kraft.
Ja, Ordbrodösen syntes verkligen överallt. Jag fick själv upp ögonen för den genom alla bokbloggar.
Ordbrodösen är ett perfekt exempel. Helt plötsligt syntes den precis överallt i mitt flöde.