Sinnesmarknadsföring handlar om en ny typ av marknadsföring, det vill säga marknadsföring som baseras på ljud, lukt, syn, smak och känsel. Många av sätten har förstås använts tidigare, framförallt ljud och syn, men inte på detta sätt. Sinnesmarknadsföring är ett sätt för företag att beröra för att få plats i kundernas medvetande, något som blir alltmer viktigt i dagens utbudsöverflöd. Det finns mängder med företag som erbjuder samma slags varor eller liknande varor och de behöver marknadsföra sig på kreativa sätt för att synas. Samhällskulturen har dessutom blivit alltmer individualiserad och upplevelsebaserad vilket gör att sinnesmarknadsföring är ett mycket smart sätt för att lyckas.
För den som vill veta mer om vad sinnesmarknadsföring är och vad det innebär rekommenderar jag boken Sinnesmarknadsföring (Liber förlag) skriven av Bertil Huiltén, Niklas Broweus och Marcus van Dijk. Boken är en otroligt intressant inspirerationskälla för alla slags företag. Den beskriver vad sinnesmarknadsföring är på både ett praktiskt och ett teoretiskt plan. Den ger konkreta tips och råd samtidigt som den ger aktuella exempel från både svenska och utländska företag. En mycket läsvärd bok för alla som är intresserade av marknadsföring.