Att trivas på jobbet är viktigare än man tror. Jobbar man heltid så är det ju en hel del tid man tillbringar där. Det är dock inte alltid så lätt för den enskilde individen att påverka sin arbetssituation, i alla fall inte om man är anställd. Men det som alla ändå kan göra är att arbeta med sin självkänsla så att man på så vis kan höja livskvaliteten på jobbet och utvecklas både privat och i arbetslivet.
Nina Jansdotter har skrivit Självkänsla på jobbet, en bok där man får konkreta råd och tips för hur man får en ökad självkänsla, hur man kan känna sig mer stimulerad på jobbet, hur man kan utvecklas på sitt jobb, hur man undviker klassiska jobbfällor, hur man kan skapa en bra balans mellan arbete och fritid samt hur man kan bemöta de härskartekniker man kan utsättas för i arbetslivet.
Boken fungerar oavsett vad man har för typ jobb eller vart man än befinner sig i livet. Det som är bra med boken är att den innehåller praktiska och konkreta råd som alla kan ta till sig. Man får alltså inte bara fakta utan också verktyg för hur man kan jobba med sin självkänsla och förändra saker man inte tycker om. Har man en bra självkänsla på jobbet så kommer jobbet att både kännas roligare, tryggare och mer utmanande.