Vad är egentligen ett varumärke? Och vad är de till för? Den korta versionen är att ett varumärke handlar om att särskilja en person, ett företag eller en produkt från mängden, att sticka ut helt enkelt. Den långa versionen är innehållsrik och intressant. Och den kan vi läsa om i boken Allt du behöver veta om varumärken av Anders Amnéus (Liber förlag). Där får man helt enkelt alla de verktyg man behöver för att bygga ett varumärke.
Man får lära sig om psykologin bakom varumärken, hur det fungerar i hjärnan, hur de fungerar mellan människor och varför ett varumärke får större betydelse än ett annat. Men man får också lära sig konkreta, handfasta råd för hur man själv jobbar med varumärken, från att skapa ett varumärke till att vårda och underhålla ett existerande varumärke. Ett varumärke är inte heller bara till för företag, numera kan även personer bygga varumärken kring sitt eget namn. Ta bara bloggaren BlondinBella som exempel. Så den här boken är matnyttig läsning såväl för företagare som för privatpersoner som vill stärka sitt varumärke på marknaden. Boken är lättläst och fylld av konkreta råd och illustrerande exempel.