Planera smartare – få tid för det viktiga är skriven av planeringsexperterna Helén Vedlé och Rune Nilsson. I boken har de sammanställt sina erfarenheter och samlat sina bästa tips och metoder för planering och prioritering. Författarnas förhoppning är att läsarna ska kunna minska sin stress, öka resultaten och arbetsglädjen med hjälp av råden i boken. Här får man till exempel fundera över varför man är stressad och ta reda på vad som styr ens flyt&flöde. Man får lära sig hur man kan planera på kort och lång tid och hur man använder almanacka och att göra-listor på bästa sätt. Man får också reflektera över sitt arbete, vilka arbetsuppgifter man har, huvudområden, ansvarsområden och vilka mål man har med sitt arbete, allt för att man lättare ska kunna prioritera sina sysslor. Författarna diskuterar också olika sorters tid: fokustid, guldtid, mötestid och obokadtid och redogör varför man bör boka av olika tider för olika sorters jobb i sin almanacka. Till sist går de också igenom hur man kan planera livet utanför arbetet. Boken är fylld av illustrationer, foton, sammanfattningar, checklistor, faktarutor, övningar och plats för reflektion.
Författarna betonar att boken är fylld av deras tips för planering och prioritering. Tanken är inte att man ska följa alla, utan att man ska plocka det som passar en själv och sitt liv bäst. Och det tror jag är bästa sättet att använda boken på. Se den som ett smörgåsbord och plocka guldkornen.
Planera smartare – få tid för det viktiga är utgiven av Hoi förlag. Den finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris.