Här kommer lite tips inför sagostunden, hämtade ur olika böcker som handlar om högläsning och barns läs- och språkutveckling:
- Läs på samma plats och samma tid varje dag eller kväll. Gärna samma böcker också, barn älskar rutiner.
- Läs tre berättelser varje dag/kväll, till exempel en favoritsaga, en välkänd saga och en helt ny saga.
- Växla tempo och tonläge efter berättelsens stämning. Dramatisera röster och berättelse. Läs med inlevelse!
- Visa illustrationerna i boken för barnet.
- Ge tid för att prata om bilderna, stanna upp och förklara svåra ord eller komplicerade händelseförlopp.
- Sluta inte läsa högt även om barnet kan läsa själv.
- Varva högläsning med muntligt berättande.
- Läs aldrig något högt för läsare om du inte själv läst berättelsen eller boken innan.
- För gärna en läsjournal, inte minst om du är lärare och läser högt för skolklasserna. Där kan du anteckna vad du läst och vilken respons du fick för barnen.
- Se till att ni får vara ostörda. Sätt er bekvämt, ta bort alla distraktioner. Mobiler är bannlysta under sagostunden.
- Välj rätt tillfälle för sagostunden, det tillfälle som passar bäst för er. Många läser precis innan läggdags för barnen, så att de får varva ner innan de ska somna. Men kanske passar en annan tid er bättre. Eller varför inte både ha en sagostund på dagen och läsa en godnattsaga på kvällen. Högläsning är ett bra sätt att varva ner på även under dagen. Då kan ni också varva högläsningen med rim, ramsor och sånger samt använda rekvisita som gosedjur, dockor, tyger, musikinstrument och annat.
- Ordna gärna en mysig plats för er högläsning. Kanske några dynor på golvet, massor av kuddar, en sänghimmel som ger intrycket av en koja, en stjärnhimmel i taket, en jordglob… Använd er fantasi.
- Läser du för fler barn än ett eller möjligen två bör du tänka på att gärna välja stora böcker med stora, tydliga illustrationer så alla ser. Annars är det risk att barnen bråkar för att kunna komma närmare och se.
- Använd gärna rekvisita för att göra en övergång från andra aktiviteter till sagostunden. Klä ut dig till sagoberättare, skapa en speciell atmosfär, tänd ett levande ljus, dämpa belysningen, häng upp ett skynke eller draperi in till det rum där ni ska läsa sagan, fixa en sagopåse eller sagolåda där all rekvisita förvaras, försök skapa magi åt sagoläsningen.
- Försök ha en ingång till sagoläsningen där ni varvar ner lite och kommer till ro, se till att det blir en tydlig inledning till högläsningen. Kanske kan ni flyga till sagolandet på en flygande matta, fysiskt gå in i sagorummet genom en portal eller använda en särskild bjällra/klocka för att markera när det är dags. På samma sätt kan ni göra tvärtom sedan när högläsningsstunden är slut.
- Försök ha ögonkontakt med barnet eller barnen så ofta som möjligt under högläsningen.
- Se till att ni har gott om tid, så du slipper stressläsa. Läs lugnt och glöm inte att lägga in pauser med jämna mellanrum. Om du märker att barnet/barnen börjar bli oroliga så varva med att diskutera boken och bilderna.
- Låt barnen ibland få vara med och välja berättelse.
- Som föräldrar kan ni med fördel varva vem som läser för barnen så att ni poängterar att läsningen är lika viktig för er båda. Dessutom får ni båda ta del av alla de fördelar som högläsning ger för er närhet och relation.
- Att vara en läsande förebild är också ett bra tips. Älskar du själv att läsa så ger det sig automatiskt. Men även om du inte gör det kan du förmedla till barnen att du tycker att läsning och böcker är något viktigt, exempelvis genom att ta dig tid att prata med barnen om böckerna eller att tillsammans besöka biblioteket.
- Hur länge man ska läsa högt beror på barnens ålder och hur länge de orkar lyssna. 15-30 minuter är en rimlig tid för förskole- och skolbarn. Läs hellre fler gånger om dagen än en jättelång stund där barnen blir rastlösa efter en stund.
- Presentera gärna boken för barnen innan läsningen. Då blir det lättare för barnen att ta till sig läsningen.
- Variera vanlig högläsning med att bara titta i en pekbok eller bilderbok och prata om bilderna istället för att läsa texten.
- Tvinga aldrig ett barn att lyssna. Gör hellre något annat en stund, byt bok, börja diskutera något intressant ni läst om eller ta en paus.
- Läs böcker som ligger precis över barnets egna nivå så det blir lite av en utmaning och inspiration att få lyssna på boken.
- Läs inte alltid böcker med bilder i för de äldre förskolebarnen och skolbarnen, det är bra för deras fantasi att de ibland får fokusera helt på texten och istället skapa sina egna inre bilder.
(kul att kunna läsa på andra platser, speciellt på sommaren)
Varför ska man ha läst böckerna själv först? Det är jag lite nyfiken på 🙂
Jag funderar, precis som Susanne, på varför man ska ha läst boken själv först. Lär ju knappast finnas något chockerande eller opassande innehåll i högläsningsböcker. Och dessutom finns risk att dö uttråkningsdöden om man tvingas läsa vissa av dessa böcker flera gånger (t ex Lillans älskade älvböcker ;)).