I år är det tionde året i rad som Läsrörelsen och McDonald´s Bok Happy Meal samarbetar för att främja föräldrars läsande för barn. Från och med 7 oktober och en månad framåt kommer McDonalds att dela ut en bilderbok till föräldrar som köper ett Happy Meal till sina barn.
I år kan föräldrarna dessutom ladda ner McDonald´s mobilapp med ljudeffekter för att förstärka läsupplevelsen. Tanken är att ljudeffekterna ska dramatisera berättelserna och inspirera föräldrarna till att leka med rösten och levandegöra sagoberättelserna. Det är Jörgen Lantz, känd från Björnes Magasin, som har tagit fram och lånat ut sin röst till ljudeffekterna. Totalt finns åtta olika ljud för att skapa extra stämning i berättelsen, exempelvis ljud som illustrerar läskigt, roligt, busigt, knasigt och argt. Dessa stämningseffekter är tänkta att vara applicerbara på många olika sagor, inte bara de böcker som ingår i årets Bok Happy Meal.
I appen kan man också välja att checka ut från Facebook och omvärlden in i ett ”sagoläge”, för att kunna visa sina vänner att man är upptagen med att läsa sagor för sina barn och inte vill bli störd.
Det är det andra året i rad som ett speciellt nordiskt Bok Happy Meal presenteras, med författare och illustratörer från Sverige, Norge, Danmark och Finland. Jag blev positivt överraskad när jag såg vilka bilderböcker som ingår i årets Bok Happy Meal. Det är högkvalitativa och klassiska bilderböcker. Se bara:
- Pippi och Starke Adolf av Astrid Lindgren
- Här dansar Herr Gurka av Lennart Hellsing
- Skrot-Nisse av Jan Lööf
- Vinter i Mumindalen av Tove Jansson
- En blommas liv av Stefan Casta och Sara Lundberg
- Malvin i den vilda naturen av Kari Grossmann
- Vitello hittar en pappa av Kim Fupz Aakeson och Niels Bo Bojesen
- En tur med hunden av Bente Olesen Nyström
Från och med i fredags följer Pippi och Starke Adolf eller En tur med hunden med när man köper ett Happy Meal. Personligen så äter jag så gott som aldrig ute på hamburgerrestauranger och ger inte heller barnen sådan mat, men jag tycker att det är positivt att McDonalds har tagit initiativet till att skippa de plastiga leksakerna och istället satsa på dessa högkvalitativa bilderböcker istället. Fram för mer läsning till barnen!