Rabén & Sjögren startade en tradition för några år sedan som har kommit för att stanna. Jag pratar förstås om adventsböcker. Varje år under åtta års tid har de nu gett ut en adventsbok, en bok med 24 kapitel att läsa tillsammans före jul som en nedräkning inför julafton. Många kända författare har bidragit till de fina adventsböckerna. I år gick hedersuppdraget att skapa årets adventsbok till författaren Mats Strandberg och illustratören Sofia Falkenhem. De är kanske mest kända för sin trilogi om monstret Frank och den här adventsbok utspelar sig också i samma miljö som böckerna om Monstret Frank. Monstret Frank kan vi dessutom just nu även se som musikal på Junibacken, så böckerna är verkligen högaktuella. De är också väldigt populära bland såväl små som stora läsare och används ofta som högläsningsböcker i skolan. De handlar om monster och människor, om att vilja vara med men inte passa in och om att hitta sin egen väg ut ur ensamheten och att hitta sin egen flock till slut.
Den helt sanna julsagan om kentauren som ville hem är alltså årets adventsbok från förlaget. Det är en färgsprakande, fartfylld men samtidigt stämningsfull högläsningsbok i 24 kapitel som handlar om ämnen som vänskap, hemlängtan och lite mer otippat: konsten att lära sig skilja sagor från sanning. I huvudrollen återser vi Ken Taur från Monstret Frank-världen och berättelsen handlar helt enkelt om hans färd hem till kentaurernas hemliga rike, en resa som är spännande, sorglig, rolig och tänkvärd allt på samma gång. Frågan är om Ken Taur kommer att hinna hem och fira jul med sin familj? Lyckas han rädda prinsessan som är tillfångatagen i slottet. Lyckas han stoppa Hans och Greta från att stjäla alla julklappar? Och hinner han frita den kidnappade tomten? Eldflickan Gnista följer med på färden och de får också oväntad hjälp av flera kända sagofigurer. Men de visar sig ha helt andra egenskaper än de vi har hört om och trott på… Författaren Mats Strandberg har nämligen valt att använda sig av sagans form för att lyfta vikten av källkritik. Vem ligger bakom de påhittade historierna? Vem tjänar på dem? Och hur kan man få folk att tro på sanningen istället?
Jag gillar att författaren har vävt in figurer från andra sagor i boken och att det finns övernaturliga inslag likväl som förtrollning och magi. Extra kul är att han leker med de gamla sagorna och ofta ger dem en rolig och modern twist. Jag gillar också att boken har många inslag av humor och att det ofta finns roliga knorrar i slutet av varje kapitel.
Jag skulle inte komma hem till jul. Jag skulle inte komma hem överhuvudtaget. Vi var fast här.
”Det är luciaafton idag”, sa Acapella. ”Vi kommer att frysa ihjäl på ett ruttet gammalt isberg på luciaafton!”
”Det är inte säkert”, sa Häxan.
”Nej, det förstås”, sa Acapella. ”Vi kan ju trilla ner i vattnet och drunkna. Eller så hinner vi svälta ihjäl först. Så går det när en halvblind häxa får vara utkik!”
Ken Taur och Gnista är lätt att tycka om och man vill gärna läsa vidare för att se hur det går för dem på deras resa. Det är lagom spännande, inte särskilt läskigt, men boken är uppbyggd av cliffhangers och det höga tempot gör att det är lätt att dras med av berättelsen. Jag tror att det här är en adventsbok som kommer att uppskattas väldigt mycket av de äldre förskolebarnen och de yngre lågstadiebarnen. Illustrationernas stil känns väl igen av de som har läst böckerna om Monstret Frank. De är färgglada, detaljrika, sagolika och stämningsfyllda. Den helt sanna julsagan om kentauren som ville hem finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris eller på Bokus.