Fler och fler journalister bevakar ekonominyheter, det vill säga företag, marknad, börs, samhällsekonomi och privatekonomi. Hittills har det funnits ganska lite skrivet om ekonomijournalistik, men Handbok i ekonomijournalistik har ändrat på detta. Det här är en handbok som beskriver rent praktiskt hur man gör. Vart hittar man ekonominyheter? Hur läser man en årsredovisning? Hur kan man vinkla olika ekonominyheter beroende på tidningens målgrupp?
Författare till boken är Tommy Borglund och Martin Ahlquist, båda är erfarna ekonomijournalister. Boken vänder sig dels till yrkesverksamma journalister och journalistikstuderande.
Jag tycker att boken är mycket intressant, men tycker att den är lite för kort och tunn. Jag hade gärna sett mer fördjupning och fler exempel. Som civilekonom och journalist så vet jag redan det mesta, jag hade önskat få förjupa mina kunskaper. Men till de som inte har så stora kunskaper och vill ha grundkunskaper och en inspirationskälla fungerar den utmärkt. Boken är välskriven och den är lättläst och konkret.