I och med att bokbranschen har växt, utgivningsmöjligheterna ökat explosionsartat och allt fler ger ut sina böcker själv utan att ha ett stort förlag i ryggen så har det också kommit fler frågor som har med PR, marknadsföring och försäljning att göra. Marthina Elmqvist har under många år jobbat med dessa frågor och har nu gett ut en bok där hon samlat sin kunskap. Läs mig! En kreativ PR-handbok är precis vad titeln antyder, nämligen en bok som vänder sig till författare eller små förlag. Den innehåller massor med råd och tips för den som behöver marknadsföra sina böcker eller sitt författarskap med en liten budget.
Boken handlar till exempel om hur man kan kontakta pressen, hur man skriver ett bra pressmeddelande, hur man skaffar sig många följare i sociala medier, skillnaden mellan bra och dåliga recensioner, att skapa releasefester, hur man gör lyckade författarframträdanden, bokprisernas betydelse, hur man säljer in sig till bokhandlar i Sverige, vart på nätet man måste synas, hur man skaffar sig en litterär agent och mycket mer.
Jag som själv gett ut två böcker och dessutom jobbat som frilansjournalist och drivit denna bokblogg i 11 år har erfarenhet från båda sidorna, alltså både att man som författare vill nå ut och att man som journalist/bokbloggare ibland blir översköljd av förfrågningar från författare som vill att man ska läsa och skriva om deras böcker. Jag tycker att den här boken är jättebra. Så många gånger jag har sett mindre bra pressmeddelanden eller reklammejl och tänkt att det borde finnas en bok som ger tips och råd för författare som vill nå ut. Och nu finns den boken! Här kan man verkligen läsa allt man behöver. Lära sig bokbranschen utifrån och in. Ta reda på hur man gör rätt. Men också få stöd om man ändå gjort misstag. Det finns massvis med konkreta tips och råd, dessutom helt anpassade till den svenska bokbranschen. Förtydligande exempel och checklistor gör också innehållet mer lättillgängligt. Jag gillar de avsnitt där Elmqvist skriver om vad som är rimliga förväntningar. Vad är egentligen rimligt att hoppas på när det gäller antal bokrecensioner/antal sålda ex och liknande? Om man har rimliga förväntningar och kunskaper kring bokbranschen är det lättare att lyckas och man minskar riskerna för att bli besviken. Med rätt kunskap är det också lättare att fokusera sin energi och budget till det som har störst chans att ge rätt resultat. Det här är en måste-bok att ha i bokhyllan för alla aspirerande författare och en självklar present till alla som har blivit eller drömmer om att bli utgiven.
Läs mig! En kreativ PR-handbok är utgiven av förlaget Calidris och finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris och på Bokus.