Veckans uppdrag i Förvaringsdrottningens utmaning Organisera ditt hem – ett uppdrag i veckan under ett år handlar om att bli kvitt en pappershög.
Ditt uppdrag blir alltså:
1) Gör din avgränsning. Välj ut en pappershög i hemmet som du stör dig på. Du kanske bara har en förresten. Eller så har du fler. Om du okar/hinner ta tag i dem alla, så kan du självfallet göra det också.
2) Ta en ”före” bild
3) Gå igenom pappershögen:
- Ta tag i varje papper eller sak som ligger där och lägg det på sitt rätta ställe.
- Finns det papper du kan göra dig av med genom att föra över informationen från dem till ett annat ställe? En kallelse eller läkartid exempelvis ska in i kalendern och då är pappret onödigt sedan.
- Finns det papper som innehåller information som finns elektroniskt såsom kataloger, banktransaktioner mm? Då kan ju dessa papper också kastas.
- Lägg inte tid på att läsa igenom saker som tidningar och magasin. Uppdraget är att få bort pappershögen och inget annat:)
4) Ta en ”efter-bild”
5) Belöna dig själv med något lämpligt ur din belöningslista (se det extra uppdraget i torsdags).
Veckans uppdrag i boken Rensa ut & lev lättare fokuserar på Köket.
Köket är ett rum där vi ofta vistas och det är också ett rum där mottot ”var sak på sin plats” underlättar mycket. Om köket är överbelamrat, arbetsytorna är upptagna och det är så mycket saker så det är svårt att hålla rent i köket, så kan det medföra inte bara att man tappar inspirationen till sin egen matlagning, utan också att man tappar lusten att bjuda hem vänner på fika. Eftersom köket kan vara en stor utmaning så är det enklare att ta det i två steg:
1. Börja med att identifiera det som inte hör hemma i ditt kök. Plocka bort allt som inte har med matlagning, servering och ätande att göra. Lägg dem på sin rätta plats. Har de ingen egen plats så se till att fixa det.
2. Inventera din hushållsutrustning. Har du några dubbletter? Rensa ut sådant som du inte använder. Sälj, skänk bort eller släng. Kan du ställa undan saker du inte använder så ofta? Skapa en struktur i köket så att det blir lätt att jobba i köket.