Många lärare och/eller skolbibliotekarier har bokprat för sina elever. Ofta går det ut på att man plockar med sig ett tiotal böcker från skolbiblioteket och presenterar dem kort för eleverna, i hopp om att de ska bli sugna att själva vilja läsa böckerna.
Ett tips inför nästa sådant bokprat är att högläsa i två minuter ur varje bok. Under dessa två minuter får eleverna möta olika författarröster, olika språk, olika infallsvinklar och så får de möta själva boken som en bonus. Så gör Anne-Marie Körling och hon har också fler bokpratstips i sin bok Den meningsfulla högläsningen:
- I och med att jag tar med mig böcker från biblioteket påminner jag mina elever om att biblioteket är en plats för böcker och för läsning.
- Jag avdramatiserar böckerna i biblioteket genom att ta med mig en hög böcker som jag högläser ur.
- Eleverna får säga en sida, ur den sidan högläser jag. Det blir den text det blir. Roligt blir det oftast.
- Jag tänker att om jag högläser i två minuter ur boken så är den omtyckt av en högläsare och därmed möjlig för eleverna att upptäcka.
- Jag är inte orolig för om böckerna inte tilltalar till en början. Texterna är där för att vi ska tänka om och med dem. Det är tillåtet att tycka att språket är tråkigt eller innehållet ointressant. Det viktiga är att vi gör språket åtkomligt.