Här är tre fina böcker om djur för läsare i lågstadieåldern, ca 6-9 år, att läsa själv eller tillsammans:
Bosse går till doktorn är den tredje boken i serien om valpen Bosse och hans matte Lea. I denna bok är det dags för Bosse att besöka veterinären. Både Bosse och Lea är lite pirriga. De har aldrig varit där tillsammans förut. Det är lite pinsamt att Bosse biter veterinären, men allt går bra trots allt. Men så kommer de hem och då händer det som inte får hända. Bosse rotar i soporna och hittar ett kycklingben som han sätter i halsen. Nu blir det ilfart till veterinären, vilken tur att de bor nära.
Bosse går till doktorn är en lättläst och rolig bok som både innehåller en berättelse och fakta om hundar och hur de ska skötas. Bilderna har pratbubblor i versaler. Löptexten är kort, enkel och med ett starkt driv. Illustrationerna är fina, verklighetstrogna och detaljrika. En härlig bok för den som nyligen börjat läsa och som älskar hundar.
Bosse går till doktorn är skriven och illustrerad av Åsa Karsin, utgiven av Alfabeta bokförlag och den finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris och på Bokus.
En annan hundbok är Sök, Pyton. Det är den tredje boken om Anette och hennes hundvalp Pyton. Anette har önskat sig en pytonorm i hela sitt liv, men allt hon fick var hundvalpen Pyton. Till råga på allt måste de gå i valpskola och såklart är Pyton pinsam och sämst. I denna bok ska Pyton lära sig kommandot Sök. Anette och Pyton hamnar en dag på HoppiTopp, ett ställe fyllt av studsmattor och trampoliner. Pyton älskar att vara där, men det visar sig vara en högst olämplig plats för en olydig valp. Det kan inte sluta annat än i kaos!
Sök, Pyton är en bok full av humor och knasigheter. Anette och Pyton hamnar i det ena trubblet efter det andra och det blir lätt pinsamt och fnissigt. Boken har massor av illustrationer som passar perfekt eftersom de är lekfulla och humoristiska även de.
Sök, Pyton är skriven av Anna Ehn och Mia Öström och den är illustrerad av Alex Howes. Den är utgiven av Opal förlag och finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris och på Bokus.
Klumpiga Hallon är en hästbok skriven av Erika Eklund Wilson som också har skrivit hästböckerna om Märta. Den här boken handlar om Lisa och Tyra som går på ridskola. En tjej i stallet säger att hästen Hallon är tjock och klumpig. Lisa tycker att Alva är dum – Hallon som är så fin! Det visar sig att alla hästarna är olika – och alla är bra på olika saker. Alla kan vara klumpiga ibland, men alla är lika fina för det.
Klumpiga Hallon är en väldigt lättläst bok som handlar om hästar och ridning och som dessutom har ett fint budskap. Texten är kort och enkel och boken har härliga färgillustrationer på varje sida.
Klumpiga Hallon är utgiven av Hegas förlag. Den finns att låna på biblioteket eller att köpa på Adlibris eller på Bokus.